Polyoksimeteeni, polyasetaali

(POM)

POM:lla on maine kovana valkoisena muovina, jolla on pieni vedenimeytyminen ja suuri jäykkyys. POM soveltuu polyamidien tapaan hammaspyörien ja laakereiden valmistukseen, mutta siitä voidaan tehdä tarkempimittaisia osia, koska se ei ime vettä.

Osakiteinen POM sopii erinomaisen hyvin ohutseinämäisten kappaleiden ruiskuvaluun, koska siitä voidaan valmistaa erittäin sulajuoksuisia materiaaleja. Se on jäykkä, mutta samalla sitkeä, sekä kestää hyvin kulutusta, varsinkin kosteissa olosuhteissa ja pienillä pintapaineilla. POM:n erikoisuus on sen niin sanottu jousiominaisuus: se vastustaa muodonmuutosta suurella voimalla ja sen jännitysrelaksaatio jää pieneksi. POM myös painaa täyttämättömänä enemmän kuin mikään muu tekninen muovi.

Polyasetaali on jäykkää, vahvaa ja kestää hyvin virumista. Se on luonnostaan hyvin vähän kuluva materiaali. Sen rakenne pysyy vakaana korkeammissa käyttölämpötiloissaan ja on erinomaisen kestävä kuumavesikäytössä. Käytännössä vahvat emäkset eivät vaikuta siihen mitenkään, mutta se ei kestä vahvoja mineraalihappoja. 40% lasikuidulla lujitetulla polyasetaalilla on yli 11 GPa:n taivutusmoduli ja 166°C:n taipumislämpötila (HDT).

POM:n etuja ovat hyvä virumisen ja väsymisen kesto, jäykkyys ja sitkeys jakemiallinen kesto liuottimia vastaan. Rajoituksia ovat mm. korkea ominaispaino, anisotrooppinen kutistuma ja prosessoinnin ongelmat.

Käyttökohteet

Autoteollisuudessa POM:sta valmistetaan mm. kaiutinelementtejä, kiinnitys- ja lukitusosia sekä ovien sisäkahvoja. Tyypillisesti kaikki värjätyt vetoketjut valmistetaan POM:sta. Myös laukuissa, repuissa ja vöissäkin käytetyt muoviset solkiklipsit, joilla remmit kiinnitetään, tehdään yleensä aina POM:sta.